Od 1. ledna 2025 mají starobní důchodci, kteří pracují, nárok na slevu na sociálním pojištění ve výši 6,5 % ze svého vyměřovacího základu. Tato sleva se vztahuje jak na zaměstnance, tak na osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), kteří dosáhli důchodového věku a pobírají starobní důchod v plné výši. Se zavedením této slevy se zároveň ruší nárok na zvýšení důchodu o 0,4% za 360 odpracovaných dnů.
Zaměstnanci
Zaměstnanec musí o slevu požádat svého zaměstnavatele. K tomu je třeba předložit buď potvrzení od plátce důchodu, že pobírá důchod v plné výši (s uvedením data od kterého mu důchod náleží) nebo rozhodnutí o přiznání starobního důchodu spolu s čestným prohlášením o jeho pobírání v plné výši.
Sleva se uplatňuje od měsíce, ve kterém byly splněny podmínky a zaměstnanec o slevu požádal.
OSVČ
OSVČ mohou uplatnit sníženou sazbu pojistného pro placení záloh ve výši 22,7 %. K tomu je nutné prostřednictvím ePortálu ČSSZ podat “Oznámení o změně údajů nezbytných pro provádění sociálního zabezpečení OSVČ”. Nižší sazbu lze uplatnit od měsíce, ve kterém bylo obdrženo rozhodnutí o přiznání starobního důchodu.
Podrobnější informace se dozvíte na stránkách ČSSZ zde nebo zde.
Sleva na sociálním pojištění pro pracující důchodce od ledna 2025
Od 1. ledna 2025 mají starobní důchodci, kteří pracují, nárok na slevu na sociálním pojištění ve výši 6,5 % ze svého vyměřovacího základu. Tato sleva se vztahuje jak na zaměstnance, tak na osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), kteří dosáhli důchodového věku a pobírají starobní důchod v plné výši. Se zavedením této slevy se zároveň ruší nárok na zvýšení důchodu o 0,4% za 360 odpracovaných dnů.
Zaměstnanci
Zaměstnanec musí o slevu požádat svého zaměstnavatele. K tomu je třeba předložit buď potvrzení od plátce důchodu, že pobírá důchod v plné výši (s uvedením data od kterého mu důchod náleží) nebo rozhodnutí o přiznání starobního důchodu spolu s čestným prohlášením o jeho pobírání v plné výši.
Sleva se uplatňuje od měsíce, ve kterém byly splněny podmínky a zaměstnanec o slevu požádal.
OSVČ
OSVČ mohou uplatnit sníženou sazbu pojistného pro placení záloh ve výši 22,7 %. K tomu je nutné prostřednictvím ePortálu ČSSZ podat “Oznámení o změně údajů nezbytných pro provádění sociálního zabezpečení OSVČ”. Nižší sazbu lze uplatnit od měsíce, ve kterém bylo obdrženo rozhodnutí o přiznání starobního důchodu.
Podrobnější informace se dozvíte na stránkách ČSSZ zde nebo zde.
Archivy
Rubriky
Archivy
Nejnovější příspěvky
Rubriky
Základní informace